Monday, August 16, 2010

Lautan Hati

Arini aku tak senang duduk kat dlm opis . Hati benak pala otak dok pikiaq mcm2 . Susah hati ada semak otak ada . Bulan posa mcm ni la mcm2 dugaan yang mai tak diundang .
    Nak kata tak sabaq , aku rasa ada la 3 tahun dok sabaq . Nak cerita kat org malu . Nak syer ngan kwn2 .... tak tergamak plak . Aku tengok kwn2 nampak happy ngan family masing2 . Tu yang aku nampak . U know we can never always judge every single things we see as a PERFECTO !! but still no doubt ada yg memang life nya perfect . Perfect ngan kasih sayang husband , families in laws n not less anak-anak .... Aku ni .... nak kata tak cukup , serba serbi cukup . Ada suami yg penyayang walaupun kepala hangin ...*grin* sorry dear but thats the fact !!! Ada rumah sendiri ... ( walaupun kekadang terasa benak pala otak dok bayaq umah ) , ada kereta 1 n motorsikal 1 . Ada kucing yang manja . Ada kerja ... dalam kerajaan plak tu .... sebab tu la aku nak tulis pun serba salah . Nak diluah mati ... nak ditelan mati .... Sakitnya !!!! hati aku !!!  Dulu ada diary but since i cought red-handed that my hubby alwez reading it .... felt so sucks !!! There's no privacy here anymore . Sebab most of the content are about his Families . That sometimes i wrote it with such full of hatred n about having a revenge and cursing literary . Then kami gaduh PERANG BESAQ .. sebab my hubby takleh terima apa yg aku kata or tulis dalam diary tu .... lagi bertambah haru malaya . Aku ni macamana . Sapa nak jaga hati aku , console aku bila aku sedih . Tau nak aku ja jaga hati & perasaan depa . Aku ni apa ? Tunggui kayu ?
     Masa zaman belajaq 90% indah . Takdak masalah nak pikiaq itu ini . Jaga timing blajaq , score elok2 , time cuti balik kampung . Lepak ngan Aruah Mak & Abah , Lepak ngan abang & family dia , lepak ngan kawan2 lama ( bila skali skala balik a/s ) .... p jogging , swimming , main tennis , main rollerblade , naik mountain bike kayuh sampai Kodiang !!! ( jgn main2 wooo kami p umah abang kami kat sana . Umah Penguhulu Mukim Pering , Kodiang ) .... sampai ja umah abang aku pingsan lembik lutut !!! Bangun tidoq ja mkn ikan bakaq fresh water beb !!! Cicah ngan ayaq asam .... perghhhhh . P Picnic ayaq terjun , mandi laut , camping n etc etc ........
    Mai time keja - then kawin - indahnya bersama suami tercinta ( walaupun slalu dok mengkelei ...saja2 gatai nak buat reyuh endah ) .... sakit hati aku diduga masuk thn ke 2 bila ada campoq tgn mak2 menakan dia yg kat Penaga nu.... mula - mula tuk 1 -2 thn aku relax buat tembuih taik tlinga sambey senyum simpui . Makin lama makin menjadi , sbbnya aku pun diam sama tak penah menjawab la jugak ( eventhough i'm a sharp shooter ) n i guess that's why some.... n when i meant SOME literary meant for SOME of orang PENANGAITES are truely KEPOCHei n DEFF TRULLY MAMI style kan . Yang suka TOLONG JAHIT TEPI KAIN BAJU orang . Demmmm !!!!
    Masuk 2nd year of our marriage , on raya 1st day , mak cik Mah ( the fire starter ) broke out the demm Q's , continued with others Pakcik2 n Makcik2 ... asking me like this ( perghh still can remember her tone ) ....


MakcikMah : Hang ni bila nak beranak hah ? Takmau anak ka apa hampa ni ? Ka mandui ?!


PakcikLi    : Hampa ni dok planning2 pa taktau , bukannya rugi pun kalu beranak . awat
                  Jadd hang takut gemok cam cik Mah hg ka ?


Aku          : - silent - telinga berdengung


Hubby      :  Mana ada kami planning , jadd guguq


Cik Ali      :  Bila dia ngandung ? Kami taktau pun . Ka bunting belom kawin ?


Aku          :  Babi !!!! ( dalam hati ) still maintain the silency


Hubby      :  Lepas kawin teruih lekat . Eda melekat teruih dia keguguran .


Makcik Mah  : Tu la aku dok kata dah , 2 bradik takleh kawin skali nti slh sorang 'mengalah'


FIL          :  Sapa kata depa 2 bradik kawin serentak . Amy ( my hubby ) nikah dulu Eda 
                 kemudian , sanding ja sama2 . Pandai2 la hang tu Mah ( adik my FIL )


Tok Yah   :  Hang tu Ali ( adik my FIL aka anak tok yah ) jaga mulut skit . Sok2 bdk2 tu tak 
                  blk dah mai sini baru hg tau . 


AKU        :  Mmg Dah tok yah . Lepas ni kami tak blk mai dah . ( dlm hati ) 


CikAli     :  mak tu saja suka nyebelah Amy n Jadd ... cucu kesayangan !!!!


Tokyah   :  Cucu sulung , cucu menantu sulung ! Cucu aku ! hg lorat pa .


Cik Ali    :  Jadd ,hang tak reti buat anak mai aku ajaq !!! ka betui mandui . p cek .


Aku        :   Dah p cek jumpa pakar . Kami 2-2 sihat . dah Allah tak bg rezeki kot situ lagi .
                 Nak buat mcmana ?


Hubby    :  Toksah crita la mommy bukannya depa paham pon pakar tu apa keja dia .
                 Dah p pack baju . jom kita blk .


Tokyah   :   Hampa nak p mana ? rendang ketupat aku buat hampa tak jamah lagi .
                 Baru lepas balik smbahyang raya . Nak p mana ? Tok sah dok amik hati ngan
                 pak pak mak menakan hg tu Amy oi mmg mulut acaq !


Aku       :   start bergenang ayaq mata ..... still maintain diam .


Hubby   :   Takpa la tok . Kami p raya a/s dulu . kalu ada mood nti kami singgah blk .


Mmmmmm cuba hampa pikiaq .... pepagi raya wei ... mak mertua aku diam ja , tapi nampak dia bergenang ayaq mata jugak . Aku lari masuk dlm nak pack baju sbb hubby aku dah naik hangin . Mak mertua aku follow aku , dia diam ja tgk aku pack2 baju . Hubby aku masuk bilik truih marah aku dia jerkah ... 'dah toksah dok lipat elok2 sumbat2 ja. Lagi lama aku kat sini lagi aku tak tentu hala '' . Truih aku tgk muka mak mertua aku , aku sebek . Mak mertua aku peluk aku teruih aku meraung !!! Lepas 15 minit tu jugak , kami blah p umah aruah abah aku kat Jln Fajar tu. La ni hati aku lagi sebek ... mengenangkan nak balik raya nti , aruah mak n abah dah takdak . Muka aku jugak lah nak kena mengadap muka2 itu . Yang tak reti nak insaf , suka ngata org , kritik org , Kunun depa la THE PERFECTIONISTA !!! Bila time susuah pandai p.u.l.a.k cari aku . Jadd itu , Jadd ini .... dan mungkin sbb itu mak mertua aku terlalu selalu mengharapkan kehadiran aku w/pun kdg2 kala aku tak dihargai . Of course la dia lebihkan anak2 dia dr aku . Bg la alasan apa pun , dia ttp nak aku buat itu ini , mulut dia tak jahat . Kekadang ja laser . Dgn aku tak penah lagi berdepan dia sound . Taktau kot2 blakang ada ka tak . Go figures !!!


wallah Hua'lam .




Dah tu ... nak buat lagu mana , nak kata tak usaha , mcm2 dah buat . Bidan , urut , o.n.g ... semua . Daun2nan dr Mekah , Madinah .... semua aku dah telan . Cek doct ... ok takdak masalah . W/pun aku ada ceist , dah operation n mcm2 .... still doct kata SIHAT !!! saluran tak tersumbat , specimen hubby pun 110% SIHAT !!! .... dah tu nak buat mcmana ? Salah aku lagi ka ?

1 comment:

  1. jadd...kadang2 susah la nak cakap pasai family nih...nak2 lagi family belah mertua...macam mana jelek pon family hubby kita depa macam mana pon mesti tak suka kita cakap buruk pasai family dia...padahal hat dok telan setiap perilaku depa kita....sabar...sabar...sabar...aku pon qeja dok belajar sabar saja...cuma tak tau beapa lama boleh sabar....

    ReplyDelete