Tuesday, August 24, 2010

Ceist

Dugaan datang dan pergi , hati sahaja tak cukup nak pasak bumi . Kena ada pegangan kuat dalam agama , insyaAllah .... masuk ni dah 3 kali aku keguguran . Tapi kali ni kandungan luar rahim . Puas mcm2 cara aku usaha nak bagi lekat , last2 mcm ni pulak . Ramai tanya n advise bukannya aku takmau dengar tapi tak tau mana 1 yang betui ! Urut ... dah berapa bidan bertukaq tgn . Semua kata rahim aku cantik . Jumpa pakar O.N.G pun sudah , yang terbaik dari Hospital Pakar Serdang . Scan sudah , papsmear sudah TCA sudah HSG ( tembak pewarna utk check saluran tiub falopian ) pun sudah . Everything's fine . My hubby p LPPKN check sperm quality .. turns out very Highly saticfaction quality . But it seem timing is just not right for us yet . Nak but IUV , takut . Chances memang doktor kata 88% ... tapi kawan aku dah buat habis dah berpuluh ribu still Allah taala tak nak bagi jugak . 6 tahun dia usaha . Kesian kan .
     1st time aku dimasukkan ke Hospital Serdang sbb aku sakit mcm nak mampuih bila 1 day tu aku period . Berguling2 merekot mcm udang panggang , bibir biru , nak bernafas pon rasa mcm nak mati !!! Aku gagah p sendiri ke klinik amik injection voltaren , just imagine 2 shots !!! still no improvement . last2 aku kal opis mate aku ( sbb man tak jwb2 kal time tu ) June Jamal , dia dtg umah aku ngan driver opis aku , terus bawak aku p klinik ( yg aku amik jap tadi ) mintak surat references tuk ke Serdang ( without reference letter nti di tolak kita ke mana klinik kesihatan kerajaan yang berhampiran ) . ER case . Aku kena detained terus after blood tesr result came out 2 hours later , doct found out there's an inflamatory inside my womb !! Blood pressure 140 beb !! Another jap has been given . Aku pun taktau dah nama pa ubat tu , including drip .
     June left a sms to my hubby . Petang around 4pm dia smpai ER . He said sorry he was charging the phone , and left the phone in the drawer which was the drawer apparently beyond of his reach . Dia amik phone pun sbb tak sedap hati katanya , then noticed there was a sms from unknown person . Sbb tu dia rush datang cari aku . Bila doktor nampak muka dia , terus doktor kata nak detain aku . Final blood result lagi 1 hour . Aku mcm nak mati dah time ni . Sakit nya Allah yang tau . After 1 painfull hour of waiting , then came the bad results . My hubby cried silently can see his tears . Doct arahkan nurse delivered me to ward . Poor hubby he followed me all evening . Doct told my hubby that i had to go for a surgery prosedure , buat laparoctomy 1st , then see how whether had to or not . I saw my Hubby nodding his head . Then dia sign paper ja . Sbb at this time aku mmg dah high ada some mixture dlm drip . Then aku tertido . Malam nurse gerak aku suruh bangun minum n took lite supper sbb schedual operation aku around 11 am . Aku dibaginya milo panas n sandwish tuna with salad .
      Bangun pagi ja aku nampak muka laki aku , dia bawak tuala n kerusi tolak . Bawak aku p toilet , lap badan aku , muka n basuh kaki . memang time ni aku dah tak boleh nak jalan , rahim aku rasa kebas ! bukan lagi senak ! Then dia bagi aku pakai baju bersih warna hijau , ikat topi shower ( sbb nak masuk bilik operation ) Bagi aku air suam kosong 1 gelas . Then dia kata nanti everything is gonna be just fine . I'll wait for u . Aku diam n senyum ja .  Macamana schedual mcm tu la dijalankan . Masa buat laparoctomy ( entah la betui ka tak spelling ) , aku separa sedaq . Tapi high la nampak lampu operations , nurses n doctor . Then dunia aku gelap !! Sedaq2 dah pukul 4 petang ! Mak aih lamanya operation aku . Aku bangun sbb aku dgr nurse panggey2 nama kat observation ward . Terkejut betui aku sbb sbelah kanan aku ( sbb masa aku bukak mata kepala aku teleng ke kanan ) muka berbungkus mcm mumia , kaki tak nampak sbb selimut tgn di kudung !!! OMMMAKKKKKK !!!!!! teruih blood pressure aku laju . Nurse kalut gak la time tu . Lepas 1 jam aku sedaq depa bg ayaq 3 sudu besaq by mouth nak bagi aku boleh bersuara . Then no food aka nil by mouth for 3 days !!! only on drips.
     Lega besaq bila aku nampak batang idung hubby aku , terkejut jantung tgk MIL aku . Then nampak abah . ( sbb time ni abah pun kena admited ward sbb jantung dia . Abah dah admited ward 2 minggu earlier ) aku reyau bila nampak abah , sora tak kluaq2 jugak susah nak cakap sbb major operation depa sumbat tiub oksigen . Efeknya aku lelah ( sbb dah mmg ada lelah cuma baru 3 thn tak kena ) . So doctor explain everything that i had to go a major operation as the camera ( from laparoctomy ) can go through , meaning that my womb dah melekat !!! mak mertua aku menangis . Dia tu memang jenis tak tahan nangis hati dia cepat tersentuh . Hubby aku buat muka selamber depan mak dia la. Visiting hours dah abis so Man kena hantaq mak dia balik . Abah pon kena balik bilik dia kat level 8A nurse mai amik .
    Puncanya ceist aku pecah , dah lama dalam 9 bulan , dulu aku bleeding like hell , doct tak check sbb time tu hospital putrajaya kata nothing serius . It end up rahim aku melekat after 9 months ! Sial ! Tak pasai2 pasai aku kena potong . Babi ! Penyakit aku ni sapa2 pun boleh kena , anak dara , maka dara sapa pun la . Punca doktor pun taktau cuma saspek penyebab dr benda yg kita makan . So beware la kwn2 . Ini bukan penyakit kelamin . Tak pasai2 jugak aku kena pantang mcm org bersalin ceisar n pantang 2 thn takleh preggy . Bila dah boleh preggy lain plak jadi . Gugur dah 2 kali masuk yg terbaru ini jadi 3 kali . Bab ubat jgn dok kata , dah berkoyan aku makan , ubat hospital bagi . Ubat tradisional pun ada cari . Air penawar dr ustaz2 imam2 dah telan ..... now i am lost counting lah kawan . La ni cuma yang mampu aku buat ... berserah pada Yang Maha Esa .

3 comments:

  1. masa aku pi putrajaya baru nih...aku risau...sebab flight aku kul 9.50 malam..means aku sampai lcct dalam kul 11 malam..aku punya risau sebab nak naik cab...dari airport aloq staq..aku berdoa dan berdoa..aku baca ayat kursi tak berenti2..dalam hati aku mohon kat allah..mudah2an aku selamat dalam perjalanan naik teksi nanti..moga2 takdak kejadian buruk menimpa aku..seriau weh macam2 kes la ni..sampai2 lcct..aku beli tiket teksi...dan keluar nak pi amik cab...ada 5 teksi duk tunggu...4 driver duk kat luaq..semua muka menakutkan aku..depan aku ada dua org..depa amik dua teksi yang awai..maka tinggai tiga..driver last duk dalam cab..aku tak nampak muka..tapi dua yang luaq memang muka samseng / indon sort of menakutkan..aku dengan langkah pelan berjalan pi teksi no 3..tak sempat aku sampai..ada india mai sua tiket kat budak jaga teksi no 3..masuklah india tu kat teksi tu..aku pi kat teksi no 4..ada couple cina mai dari arah depan terus bukak pintu teksi tu..so tinggai last teksi...aku hulur tiket (mulut duk baca ayat kursi lagi)...budak jaga tiket tu senyum koyak teksi bukak pintu...aku melangkah je masuk aku nampak driver dia muka suci bersih pakai jubah janggut panjang tgh nak tutup quran simpan..aku macam nak gheyau time tu...dalam hati syukur tak berenti...alhamdulillah allah makbulkan doa aku..dan memandu aku untuk memudahkan perjalanan aku...sepanjang jalan mcm2 pakcik driver teksi tu sembang ngan aku..mostly pasal hadis dan sebagainya dan satu ayat dia yang aku ingat sampai la...

    "nak..dalam hidup ni kita kena serahkan pada Allah..biar DIA yang atur hidup kita..kalau kita duk memaksa hidup kita jadi mcm yang kita nak..memang susah..insya allah..perencanaan Allah tu yang terbaik.."

    pelan2 aku angguk..dan aku akui kata dia..sebab aku dah nampak betoinya kata2 tu (bila fikirkan balik kes aku malam tu)..so sahabat..hang kena sabar n redho..insya allah...ada hikmah semua ni..dan masa ketikanya akan sampai untuk hang beroleh rezeki yang hang inginkan...be strong fwend...aku tau hang kuat....

    ReplyDelete
  2. tergamam sat bila baca cerita hg nih.....hg mmg tabah la jadd.... hidup ini kena bnyk ada kesabaran... sesuatu yg terjadi mesti ada hikmah dr Yg Maha Esa....bnykkan berdoa.. Insyaallah hg akan dapat apa yg hg inginkan.. AMIN...

    ReplyDelete
  3. wow! aku speechless nk kata apa... tp aku tau hg boleh jadd. hang mmg strong. sabaq keh!

    ReplyDelete